haken·Idee / idea

Tapestry haken / Tapestry crochet

Afbeelding
Bron: Etsy.com

Een jaar of 3 geleden vond ik een breipatroon van een soortgelijk vest als deze.
Ik had echter totaal geen zin in breien op dat moment.

Zoals altijd sloeg mijn fantasie eens weer op hol en bedacht ik hem te gaan haken. Het lukte aardig, alleen kwam ik er na een tijdje achter dat het garen dat ik gebruikte niet geschikt was. Het geheel werd te los van structuur zodat alle meegehaakte draden zichtbaar werden.
Eigenzinnig als ik ben, heb ik het toen laten liggen en ben toen toch maar het patroon gaan inbreien…

Nu, een aantal jaren later, kom ik erachter dat hetgeen ik toen deed ‘Tapestry haken’ heet.
Ik wist het niet. En ik zie nu ook wat ik verkeerd deed. Ik had inderdaad de verkeerde materiaalkeuze.

Om een mooi geheel te krijgen zonder kleurvermengingen is het van belang een ‘strak’ garen te kiezen en een kleinere haaknaald zodat het geheel niet te los wordt.

About 3 years ago I found a knitting pattern from a similar jacket like this.
However, I had absolutely didn’t feel like knitting at that time.

As always, my imagination once again hit crazy and I figured to go crochet it. It worked nicely, but after a while I just found out that the yarn I used was not appropriate. The whole structure was too loose so that all the threads were visible.
Stubborn as I am, I left it and knitted it …

Now, several years later, I find out that what I did back then is called “Tapestry Crochet’.
I didn’t know. And I now see what I did wrong. Indeed, I had the wrong material.

To get without color mixing a beautiful whole, it is important to choose a ‘tight’ yarn and a smaller hook so that the whole thing is not too loose.

Een leuk patroon vinden is ook niet moeilijk want je kunt borduurpatronen gebruiken, maar ook die voor filethaakwerk als je niet zoveel kleur wilt gebruiken.
Sterker nog; je kunt ze zelf ook ontwerpen. Koop een schrift met vierkante hokjes en inkleuren maar!
Finding a nice pattern is not difficult because you can use embroidery patterns, but also filet crochet patterns, if you don’t want to use much color.
In fact  you can also design them yourself. Buy a notebook with square boxes and color them!

Bron: Adriene Cruz
Bron: Adriene Cruz

Zie hier enige voorbeelden die mij persoonlijk zeer aanspraken.
See some examples that personally appealed to me here.

Found: Tumblr
Bron: Tumblr

Ik zie echter nog weinig projecten als vesten of truien voorbij komen in deze techniek. Ik ga er toch nog eens over denken…

Wil je ook Tapestry haken bekijk dan de video of deze handige tutorial, die het haaksel aan beide kanten toont.

However, I see little projects like cardigans or sweaters come by in this technique. I’m nevertheless I think it over …

Would you like to crochet  Tapestry check out the video or this handy tutorial, which shows both sides.

Advertenties

2 gedachten over “Tapestry haken / Tapestry crochet

  1. Ik noem dat -heel simpel- inbreihaken….. en pas het wel eens toe, maar vind het voor kledingstukken niet zo bie, omdat het vaak te plankerig is…. Maar voor tassen en tafellopers is het prachtig!!
    Ik wist niet eens dat er een naam voor was…..
    Ik kom ook zo maar via via hier terecht hoor.. Maar zelf vind ik het altijd leuk als er reacties onder mijn blog staan, vandaar dat ik hier ook een berichtje achterlaat.

    Groetjes,
    MArian

    1. Bedankt voor je berichtje, Marian.
      En je hebt helemaal gelijk. Het wordt inderdaad nogal een stijf geheel. Wat wel zou willen is een heel soepel garen gebruiken en er dan een jasje van maken.